2011-01-17

misenlisenmacka in the natt

Hej jag är väldigt bra på att uppdatera min blogg just nu. Det känns bra. Även om jag egentligen bara har två läsare och mest gör det för min egen skull. Men det är ändå skönt. Avslappnat och motiverat. Ett bättre sätt går inte att ha för att minnas fina bitar. Ge utlopp för oron. En liten droppe i havet försvinner så lätt.

Det är natt nu. Under den senaste veckan har jag varit väldigt bra på att vara vaken lite för länge då. Återigen. Men det är som det ska vara. Det får vara så. Det är okej! Nu blev jag dock väldigt sugen på en misenlisenmacka. För dig som är lite nyfiken på vad detta är delar jag med mig av ett litet "recept" här nedan på hur du gör denna goda delikatess. Namnet härstammar från dess båda goda uppfinnare, mina kära systrar Maria och Lisa.

Ta fram en mumsig skiva bröd som inte smakar alltförmycket i sig själv, gärna med frön i (fröbröd är en personlig favorit, men ta något du själv har och gillar, knäckebröd passar utomordentligt för detta ändamål)
Bre eventuellt din macka med lite smör.
Ta en fin lagom mogen avokado. Dela den mitt itu, ta bort kärnan och skiva innehållet på mackan.
Ta en rödlök och hacka fint. Strö hacket över avokadon på mackan.
Salta lite på toppen.
Allra sist tar du ett par skivor ost (helst typ prästost men ta vad du har) och lägger dem över hela kalaset och voila så har du världens godaste misenlisenmacka, mums!


Mm! Hm, jag har avokado. Och sugen blev jag verkligen på riktigt nu. Oh det får nog bli en sådan nu minsann! Mina matvanor är inte alls som de ska den här helgen. Jag är inte hungrig och äter inte och sen när jag väl till slut äter blir jag hungrig direkt. Det är konstigt! Det konstigaste av allt är att godissuget försvunnit när jag inte ätit alls. Då blir man nästan motiverad att inte äta. Det är inte så bra. Hur gör man i sådana lägen, vad beror det egentligen på? Saksamma, det får jag fundera vidare på någon annan gång. Nej nu ska jag verkligen sätta igång och göra min macka. Sedan ska jag stänga på en film och njuta av sista natten och dagen innan allvaret börjar! Ser ut att bli riktigt många långa dagar, och ännu mer sedan när jag ska läsa dubbelt, så det är bäst att se till att njuta lite. Sådetså. Kram och kärlek till er!

Inga kommentarer: