2011-01-07

easy A

Det har varit en riktigt lång dag idag. En lång evighet sedan jag vaknade. Ändå är det inte mer än en dag som gått. Lika många timmar som en vanlig dag. Det är lite småtokigt och jag tycker fenomenet är mycket spännande. Att min tågresa hem tog fem och en halv timme istället för tre och förtio var dock något mindre spännande. Att vänta på oviss tid i en och en halv timme i kyla är lite segt då man bara vill sitta i ett tåg och komma fram, komma hem. Men till slut kom de undan växelfelet och tåget kom och jag hamnade på min destination. Något småstressad, eller snarare ganska mycket stressad, nästan springer jag ut ur tåget med kryckor och tre tunga väskor. Det blev en tung vandring i snön in mot centrum. Hjärtat pulserade och blodsmaken vaknade. Jag är glad att mitt knä blivit så pass mycket bättre att jag nästan kan gå igen. Och jag hann. Något mosad under all packning och med hjärtat i halsgropen. Men jag hann! Och jag träffade allra finaste Ida och Jessica i filmstaden för bio. Underbart!

Men hur var då biobesöket? Vad var det egentligen för en film vi såg? Det måste jag ju som filmnörd recensera lite kort. En komedi med Emma Stone i huvudrollen var det vi såg. En smått otippad film. Kanske bör jag nämna att det enda jag visste om filmen då jag sjönk ner i biostolen var filmens titel esay A. Och att det var en komedi. Att bara ha sådan information kan ibland vara betydande för omdömet. I det här fallet var det nog egentligen varken eller, men jag tyckte att det var en trevlig rulle. Om än otippad. Men ändock en typisk komedi med många av de klassiska detaljer som vi så ofta kan se inom denna genre. Några tråkiga, men också några roligt smarta. För att förtydliga kan jag helt klyschigt tala om för dig, kära läsare, att det var inte den bästa filmen jag sett, men inte heller var det sämsta. Jag fnissade till ett par gånger och smålog en annan. Myste av det älskade fenomenet bio och lät salongens atmosfär bädda in mig i ett trevligt töcken av lögner, ryktesspridningar och kärlek i high schoolformat; se upp med vad du säger utanför toalettbåsen i framtiden. JJJ


Sådär. Nu har jag packat upp nästan alla mina grejer, har ont i huvudet på riktigt och ska sova. Tack och godnatt, kram och kärlek!

Inga kommentarer: