2011-08-29

effektivitet

Jag vet att jag inte nämnt något om vår fina resa till Tyskland här. Det är hela två veckor sedan nu att vi kom hem från den, men jag har nu bestämt mig för att inte göra någon större utläggning. Den som är nyfiken kan istället kika på mitt album om guldresan på facebook. Efter min kameras försvinnande är jag nämligen lite oinspirerad med allt vad gäller bilder. Så inte heller mitt mumsiga alldeles färska bröd som jag just bakat kan därför dokumenteras. Brödet som kom att bli avslutningen på en av mina effektivare dagar. Eller vad sägs som klädstrykning, städning, mathandling, csn-fixande, flaskpantning, några sidor kurslitteraturläsning.. Jo jag känner mig faktiskt duktig, blir stolt över mig själv och att jag kan. Och jag ger er receptet som resulterade i dagens brödbak. Ett av mina favoritbrödrecept som jag oftast bakar. Ett fruktansvärt gott platt rutbröd fullt med nyttigheter.


Lisas Potatisbröd
0,5 pkt jäst
5 dl ljummet vatten
1 tsk salt
1 msk honung
5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1,5 dl rårivna potatisar (eller morötter)

Smula jästen och blanda ut denna med vattnet. Tillsätt övriga ingredienser - degen ska vara lös. Låt den sedan jäsa under duk i 1-2 timmar. Häll ut på långpanna med bakplåtspapper och låt degen jäsa på plåten under duk i ca 20 min. Grädda brödet först i 250 grader. Efter 15 minuter sänks ugnstemperaturen till 150 grader. Grädda i denna temperatur brödet i ytterligare 45 minuter.

Inga kommentarer: