2011-06-06

x-men: first class

Och idag blev det spontanbio. En födelsedagspresent i efterskott. Till bästa Lojsen. X-men: First class (5/6). Och inser pinsamt nog att det är första X-men filmen jag sett. Ever. Men för den skull förmodligen inte sista. Nej förmodligen snarare tvärtom, för denna tyckte jag var bra. Faktiskt. Riktigt bra till och med. Hör och häpna! Visst kan det emellanåt bli lite väl med krafter hit och mutationer dit men den var enorm välgjord och underhållande. Om än något för lång. Men jag gillar verkligen den här grejen med att berätta händelsernas början. Det gör mig sugen på att se mera. Jag älskar att se när människor upptäcker sina krafter. En smått udda sak att tycka om kanske men så är det. Ungefär som jag alltid fascineras av människors utveckling överhuvudtaget. Och ja då tänker jag väl främst på människors personliga utveckling vilket vi även får ta del av här. I bistoryn. Men visst finns det fallgropar och det jag ser under dessa drygt två timmar gärna skulle kunna bantats ner några minuter för ett ännu bättre resultat. Men ack det där med superhjältar inspirerar. Och den där James McAvoy är en man som fascinerar mig, jag gillar honom mer och mer för varje film jag ser. En vacker skådespelare av klass. Dock förstår jag mig inte riktigt på det där med att peta i huvudet varje gång telepatin tas i bruk. Lika lite förstår jag detta hoppande mellan det goda och det onda. De sorgsna partierna skapar i detta en besviken kärna för modellen. Hela naziochkallakrigetbakgrundsgrejen berör och trovärdiggör. Om man nu kan göra sådana här filmer trovärdiga alltså. Och en skräckblandad förtjusning fyller mig när jag inser att lillpojken från About a boy vuxit till sig och är helt fin. För att inte tala om nya stjärnskottet Jennifer Lawrence. Duktiga tjej! Och småkillarna vars insikt förgyller. Sen kan hända att Bacon är en besvikelse. Men jo jag gillar detta. Ska se om jag inte kan se en av de andra någon gång nu minsann. Åh jag hoppas det blir någon mer bio i sommar nu. Jag älskar älskar bio! JJJJ

1 kommentar:

Marina sa...

Åh, om du tyckte denna filmen var bra, vänta då tills du ser de andra filmerna. :D
& det här med petandet på tinningen så fort xavier ska utföra något mindtrick är för att han fokuserar och lite, tror jag, för att vi ska veta precis när han utför de här mindtricken. Dock, i de andra filmerna är han såpass stark och utvecklad så han knappt behöver röra ett ögonbryn när han ska använda sin förmåga. :)