2011-09-07

mat full av liv

Jag är ganska stolt när jag numera kan säga att jag är vegetarian på halvtid. Jag som alltid skrikit ut min kärlek till kött har alltså nu börjat laga enbart vegetarisk kost. Köttet får dock sin rejäla dos när det erbjuds. Men jag gillar det här, inbillar mig att det är både billigare och bättre för världen (och inte minst djuren) på det här sättet. Och samtidigt nyttigare för mig, för fasligt så mycket mer grönsaker jag får i mig på en gång. Att de senaste veckorna av denna anledning gör mig motiverad på ett sätt jag aldrig varit. Och rätterna varierar i det oändliga, man ska bara hitta dem. Men tänk, de senaste tre veckorna har jag lyckats göra fler olika rätter än vad tidigare gjort under ett helt år. Jag tigger recept och förslag av mina vänner och om du råkar se detta och har ytterligare ett på lager, tveka inte utan sänd iväg en kommentar eller ett mail. Här bjuder jag nu på två fantastiska recept som jag fått av min mamma. En ljuvlig purjolökspaj samt rödbetor i sin enda ätliga form, mumsiga rödbetsbiffar.

Purjotårta  (4 pers)
3 dl vetemjöl
125 g margarin
3 msk kallt vatten
 
Fyllning
 2½ hg purjolök
1½ msk smör
 
Äggstanning
2 ägg
3 dl grädde alternativt mjölk
salt, vitpeppar
1-2 msk riven ost
ca 1 msk mjöl
Skölj purjolöken väl. Bryn smöret och låt löken mjukna i detta över svag värme. Vispa ihop ägg, mjöl och mjölk och smaksätt med salt och vitpeppar. Kavla ut degen och klä en pajform. Lägg ner den avsvalnade purjolöken och häll över äggstanningen. Strö på osten och grädda tårtan i 225 grader, ca 20 minuter. 
Mamma tipsar: Baka pajskalet lite först en stund (kanske 5-10 minuter) för att pajen ska bli bättre genombakt.
 
Rödbetsbiffar
4 rödbetor
3 potatisar
2 gula lökar
4 lantägg
1tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 vitlöksklyfta, fint hackad - eller vad tjyven, mosa i en press
smör eller margarin

Riv potatisen fint. Riv rödbetor och lök lite grövre. Vispa upp ägg och kryddor
Blanda "rivet" med äggen. Forma små biffar och stek dem i ungefär 5 min på varje sida.
Servera med råris och grönsallad
 
Ungefär lika stolt som jag är över att inte äta så mycket kött är jag efter att ha lyckats undvika de onyttiga hyllorna under mina senaste fyra besök i mataffären. Om inte det fortfarande oöppnade sockerpaketet, kakaon eller sirapen räknas förstås. Go me! Hoppas att denna disciplin ska hålla någorlunda bra ytterligare ett tag. För ni anar inte så mycket jag plockat åt mig från de där hyllorna, usch usch säger jag och skäms. Då är de impulsköp jag gjorde idag så mycket bättre. Eller vad sägs om strumpbyxor, mjukisbyxor och träningsmattor? Nödvändiga ting som alla behöver! Fast ja träningsmattan skyller jag iofs på läkarordination. Så, NU ska jag äntligen försöka ägna en stund av den här dagen åt att plugga. Puss på er!

Och nyaste fräschaste septemberlistan hittar ni här, gjord så sent som igår men som såklart kan revideras något. Mycket nytt är det. Yes, hoppas ni gillar!

Inga kommentarer: