2011-02-28

oscarsgala 2011

Och så var årets Oscarsgala över. Stjärnglans, glamour och lyckans priser. Filmnörd som jag är måste jag här nu presentera vinnarna och fälla ett par kommentarer om nattens vaka.

Bästa film: The King's Speech
Bästa regi: Tom Hooper, The King's Speech
Bästa skådespelare: Colin Firth, The King's Speech
Bästa skådespelerska: Natalie Portman, Black Swan
Bästa manliga biroll: Christian Bale, The Fighter
Bästa kvinnliga biroll: Melissa Leo, The Fighter
Bästa manus baserat på förlaga: The Social Network, Aaron Sorkin
Bästa originalmanus: The King's Speech, David Seidler
Bästa utländska fim: In a Better World (Hämnden)
Bästa animerad film: Toy Story 3
Bästa cinematography: Inception, Wally Phister
Bästa klippning: The Social Network, Angus Wall och Kirk Baxter
Bästa dokumentär: Inside Job
Bästa musik: The Social Network, Trent Reznor och Atticus Ross
Bästa låt: We Belong Together, Toy Story 3
Bästa specialeffekter: Inception
Bästa ljudredigering: Inception
Bästa kostymering: Alice in Wonderland, Colleen Atwood
Bästa scenografi: Alice in Wonderland
Bästa makeup: The Wolfman

Sådärja! Jag gillar verkligen utdelningen av årets priser. Nästintill alla, eller ja, egentligen alla som borde fått priset fick det för rätt kategori. Jag gillar att Alice in Wonderland smällde till med ett par priser trots att den inte varit så förhandssnackad. Att Inception drog hem priset för bland annat bästa specialeffekt är såklart inte helt oväntat och även om det varit relativt tyst om denna storfilm inför galan tog den inatt hem största antalet priser. Detta samsandes med förhandstippade The King's Speech (med sina hela 12 nomineringar) som vann lika många statyetter, dvs fyra. Men i de mer tunga betydande kategorierna. Något jag helt personligen klart uppskattar! Det är en underbar film ("recensionen" får ni ge er till tåls med lite till)! När folk pratar om The Social Network som bästa film förstår jag mindre. Så bra är den inte! Men nog är klippningen och musiken klockrena vinster inom kategorin. Årets gala var i övrigt smått sval med ett tråkigare upplägg och oengagerade programvärdar. Absolut största missen av alla var dock att att placera radarparet Filip och Fredrik som kommentatorer i kanal Nios direktsända tevevaka. Frågan är om de två kan annat än dissekera, förtala och prata sönder saker som sker, när man egentligen bör vara tyst? Åh så de sjunker i mina ögon! Inte ens under memorialstunden kunde deras munnar slutas. Behöver jag säga mer? Ack hoppas att de aldrig aldrig mer får sådana uppdrag! Men ja så nå, nu har jag åtminstone fällt några ord om nattens vaka och galornas gala och mitt huvud är något slitet efter ett nyligt uppvaknande av fyra timmars sömn. Men hur ska jag annars kunna sova inatt? Utan att försova mig inför fasans redovisning? Ja nej, precis! Men ja nu är det klart några filmer jag verkligen ser fram emot att se! Natalie Portmans tolkning som utan minsta tvekan kammade hem den bästa kvinnliga huvudrollen är något jag helt klart ser fram emot i Black Swan. Även The Fighter har väckt mitt intresse. Och inte minst Hämnden, bästa utländska film. Åh vad jag ibland ångrar att jag är jag!

Inga kommentarer: